Vyhledávání

rozšířené vyhledávání ...

Aktuální počasí

Počasí dnes:

24. 10. 2017

oblacnosde

Bude polojasno až oblačno, během dne až zataženo, místy přeháňky. Denní teploty 8 až 12°C, místy 14°C. Noční teploty 7 až 3°C.

Fotogalerie

Náhodný výběr z galerie

Náhodný výběr z galerie

Pohled z Vrchů

Webkamera

Plánice
Plánice
Meteostanice ZDE

Plánice - pohori Plánice - Pohoří
Meteostanice ZDE

Plánice - Zdebořice Plánice - Zdebořice
Meteostanice ZDE

Certifikát

Městský úřad Plánice - netkatalog.czMěstské, obecní úřady - netkatalog.cz

Czech POINT

Czech POINT

DOPRAVNÍINFO.CZ

 

dopravní info.cz

Navigace

Obsah


Rodný domek Františka Křižíka

  Zrekonstruovaný rodný domek Františka Křižíka, slavného rodáka Plánice, byl slavnostně znovuotevřen 25. června 2010. Dovršilo se tak tříletého úsilí řady odborníků, skupiny dobrovolníků i vedení města. Od roku 1956 to byla první celková a opravdu konzervující rekonstrukce celého objektu od sklepení až po půdu. Rekonstrukce odpovídá v současnosti všem právním normám, byla provedena pod dohledem památkářů, má funkční sklepení, kompletně novou podlahu a dokonce poprvé za jeho existenci je možné dodržet i zákonné povinnosti výstavní, neboť muzeum má konečně i nezbytné vytápění. Expozice je moderní, srovnatelná se způsobem adjustace a presentace artefaktů ve světě.

 

Dr. Ing. František Křižík


narozen: 8.července 1847 Plánice u Klatov
zemřel: 22.ledna 1941 Stádlec u Tábora

Elektrotechnik, vynálezce, podnikatel

  Dr. Ing. František KřižíkPocházel z Plánice, malého města ze šumavského předhůří, kde se narodil v rodině chudého ševce. V Plánici prožil léta raného dětství a vychodil zde základní školu. Studoval na reálce v Klatovech a roku 1866 přešel do Prahy na techniku. Studia nemohl z existenčních důvodů dokončit a tak nastoupil do praxe k firmě Kaufmann v Praze, kde se vyráběly telegrafní, signalizační a různé měřící přístroje. Pracovní zaměření firmy přivedlo Křižíka k železnici, která v té době prožívala neobyčejný rozmach. Soustředil se na telegrafní a zabezpečovací zařízení pro železnice. Po působení u různých železničních společností se stal roku 1873 telegrafním přednostou na Plzeňsko - březenské dráze. Roku 1878 získal patent na signalizační blokové zařízení pro vlaky jedoucí za sebou. Bylo úspěšně používáno na Severní dráze Ferdinandově i dalších drahách v Rakousku-Uhersku.

  Návštěva světové výstavy v Paříži v roce 1878 přivedla Křižíka k problematice elektrického osvětlení. Začal pracovat na zdokonalení tzv. Jabločkovovy obloukovky. Vyrobil nový elektromagnetický regulátor. V Plzni vstoupil do společenství s podnikatelem Ludvíkem Piettem, který Křižíkovi umožnil experimentovat ve své továrně na papír. Z této spolupráce vznikla vlastní konstrukce obloukové lampy systému Piette - Křižík, patentovaná v roce 1880. O rok později získala tato lampa první cenu na mezinárodní elektrotechnické výstavě v Paříži a byla patentována v Anglii, Paříži, USA, Německu a dalších zemích. Finanční zisk z těchto patentů a výroby obloukovek v mnoha zemích umožnil vynálezci zřídit si vlastní podnik. V roce 1881 František Křižík založil v Plzni v tzv. domě "U zvonu" dílnu a začal pracovat v oboru elektrotechniky.

 Na začátku 80. let propagoval Křižík obloukovou lampu při různých slavnostních iluminacích, v roce 1883 se zúčastnil mezinárodní elektrotechnické výstavy ve Vídni. Protože podnikání bylo úspěšné, rozhodl se Křižík pro přestěhování firmy do Prahy - Karlína. K velkým zakázkám v této době patřilo elektrické osvětlení prezentační budovy Žofína (Praha). Vybudoval elektrárny a městské osvětlení v četných městech (Písek, Jindřichův Hradec, Žižkov, Karlín a další).

  V roce 1891 se uskutečnila v Praze tzv. Jubilejní výstava, konaná na památku 100. výročí první průmyslové výstavy v Praze. Byla do té doby největší přehlídkou výrobků českého řemesla, průmyslu, hospodářství a úspěchů na poli v kultury. František Křižík patřil k předním organizátorům, pořadatelům, ale také vystavovatelům na této akci. Na výstavišti ve Stromovce zařídil osvětlení, postavil zde světelnou fontánu a vybudoval první elektrickou dráhu spojující výstaviště s Letnou. V 90. letech 19. století se zasloužil o zavedení elektrické tramvajové dopravy v Praze. Roku 1896 vybudoval dráhu Praha - Libeň - Vysočany, roku 1897 dráhu Praha - Královské Vinohrady - Žižkov, dále stavěl elektrické dráhy v Plzni, v Bosně a Chorvatsku (mezi Gružem a Dubrovníkem).
V roce 1903 uvedl Křižík do provozu první meziměstskou elektrickou železnici v českých zemích mezi Táborem a Bechyní. K tomu patřilo nejen dodání elektrických vozů, ale také výstavba elektrárny, která zásobovala elektrickou energií město Tábor. V letech 1900 až 1909 konstruoval František Křižík pokusné elektromobily, které však nikdy nebyly sériově vyráběny.